Je hebt de moed verzameld en spreekt een collega aan. Over het gedrag dat je opvalt. Je bedoelt het goed – maar de ander klapt dicht. Wordt boos. Of zegt stellig: “Er is niks aan de hand.”
Weerstand is normaal
Ontkenning, afwijzing, de schuld ergens anders leggen – dat zijn klassieke vormen van weerstand. Het betekent meestal niet dat je het verkeerd aanpakt. Het betekent dat je iets geraakt hebt.
Wat kun je doen?
- Blijf rustig en open. Laat zien dat je geen oordeel hebt.
- Herhaal wat je ziet. “Wat mij opvalt…” is sterker dan “Jij doet altijd…”
- Ga niet in discussie. Stel open vragen in plaats van te overtuigen.
- Accepteer dat het tijd kost. Weerstand smelt niet altijd in één gesprek.
Weerstand hoort erbij – en vraagt om actie
Een medewerker reageert fel, ontwijkend of sluit zich af. Dat voelt misschien als een afwijzing, maar vaak is het een teken dat je iets geraakt hebt. Weerstand is geen stopbord, maar een seintje: hier zit iets.
Sluit een lastig gesprek af met woorden als:
“Ik snap dat dit niet makkelijk is. Maar ik maak me zorgen – en wil dat niet naast me neerleggen.”
Wacht niet tot het misgaat
Als je twijfelt, zit je vaak goed. Je hoeft het niet zelf op te lossen. Wij helpen je graag verder.
👉 Bel met onze ervaringsdeskundige professionals op 035 220 30 20
“Weerstand is geen ‘nee’ –
het is vaak een vorm van onzekerheid, schaamte of angst.”

